- Valget nærmer sig og det beskidte tricks popper op som jeg desværre har forventet, skrev Múte B. Egede på Facebook 2. april.Foto: Malik Brøns / KNR

Medie: Redaktionschef hoppede på falsk historie om Múte B. Egede

Ekstra Bladet afslører, at TV 2 forsøgte at bringe Múte B. Egede i dårligt lys før Inatsisartut-valget. TV 2 beklager artiklen.

2. april, fire dage før afgørelsen af valget til Inatsisartut, bragte det danske medie TV 2 en historie om Múte B. Egede (IA).

Den havde overskriften: ”Bejleren til at blive Grønlands nye leder undlod at erklære sig inhabil i to sager.”

Historien blev delt vidt og bredt på de sociale medier.

Artiklen handlede om, at Múte B. Egede ikke havde erklæret sig inhabil, da han var Naalakkersuisoq for råstoffer i 2018, og dermed havde tjent penge på sit eget selskab.

Men påstandene er forkerte. Der er nemlig intet hold i historien. Det skriver Ekstra Bladet.

Beskidte tricks popper op før valget

Ifølge Ekstrabladet stod TV 2 nyheders redaktionschef, Ulla Østergaard bag historien.

- Ulla Østergaard var ifølge Ekstra Bladets oplysninger primus motor i tilblivelsen af historien, og af uvisse årsager pressede hun historien igennem og fik to menige journalister til at skrive den, skriver Ekstra Bladet.

Múte B. Egede (IA), som endte med at vinde valget til Inatsisartut stort, er sikker på, at der var nogen som forsøgte at påvirke valget.

- Jeg var rystet over, at det kom lige før valget. Og ud fra den korrespondance, jeg har haft med TV 2 og især med Ulla Østergaard, kunne jeg tydeligt se, at der ikke var styr på tingene. Ud fra den dialog kan jeg ikke se andet, end at det er en plantet historie, som TV 2's redaktionschef er hoppet på, som skulle påvirke det grønlandske valg, siger Múte Egede til Ekstra Bladet.

Múte B. Egede benægtede også selv beskyldningerne på Facebook.

- Valget nærmer sig og det beskidte tricks popper op som jeg desværre har forventet, skrev Múte B. Egede på Facebook 2. april.

 

TV 2 beklager

Først efter valget beklagede TV 2 deres artikel. Overskriften og artiklen er desuden fjernet og ændret. 

- TV 2 Nyhederne beklager hermed at have bragt en artikel 2. april, som handlede om den grønlandske politiker Múte B. Egede, skriver TV2. 

- TV 2 mener, at det var en fejl at bringe artiklen, for vi havde ikke dokumentation til at underbygge artiklens påstand om mulig inhabilitet. Det er samtidig en åbenlys fejl, at artiklen ikke blev fremlagt for Egede til kommentar. Artiklen levede dermed ikke op til TV 2s vanlige kvalitetskontrol.

Kommentarer



Giv os et tip

Send en SMS til 1717

Skriv Unnia og derefter dit tip og send sms'en til 1717.
(du kan også skrive Tip i stedet for Unnia)

Giv os dit tip på knr.gl/1717

Eller send en email 1717@knr.gl

KNR TV: TekstTV

Tjek information her:

TTV s 113 Dagligt opdaterede nyheder

TTV s 400 Flyinformation ankomst/afgang

TTV s 350 TV oversigt

TTV s 610 Radio oversigt