I afgørelsen står der, at det angiveligt ikke var KNRs hensigt at bryde loven med rejsen.

KNR fjerner alle produktioner fra USA-tur efter sag om ulovlig støtte

En juridisk afgørelse slår fast, at KNR fik ulovlig USA-støtte på grund af manglende forståelse af loven om støtte til nyhedsindslag.

KNR brød loven for sponsorering af nyheder i tv og radio, da to journalister i oktober sidste år blev sendt til USA med amerikansk støtte til rejsen for at lave journalistiske indslag.

Det slår selvstyrets Departement for Uddannelse, Kultur og Kirke fast i en afgørelse torsdag aften. På den baggrund er KNR blevet pålagt at fjerne alle de nyhedsindslag, der er bragt i Qanorooq og radioavisen med indhold fra turen. 

KNR tager afgørelsen til efterretning og strammer op på sponsorreglerne, oplyser KNR's direktør, Karl-Henrik Simonsen. 

- Reelt har vi fået pålæg om at fjerne tv- og radio-nyhedsudsendelserne, men vi har også valgt at fjerne det skrevne materiale på vores hjemmeside, selvom det ikke er os pålagt. 

- Det er for at signalere, at vi tager vores integritet meget alvorligt, så der ikke skal sættes spørgsmålstegn ved journalisternes arbejde i fremtiden, siger han.

Loven om sponsorering af tv- og radio omhandler som udgangspunkt ikke om artikler på nettet.

Afgørelse: KNR befandt sig i en "retsvildfarelse"

I afgørelsen står der, at det angiveligt ikke var KNR's hensigt at bryde loven med rejsen. Tværtimod har KNR befundet sig i en "retsvildfarelse", lyder det.

- Det er imidlertid ud fra de foreliggende oplysninger i sagen, herunder i særdeleshed KNR’s udtalelse i forbindelse med sagsoplysningen, Departementets vurdering, at KNR ikke har tilsigtet at tilsidesætte de omhandlede regler og derfor har befundet sig i en såkaldt egentlig retsvildfarelse.

Det står der i paragraf 48 

  • Sponsorering omfatter enhver ydelse af direkte eller indirekte tilskud til finansieringen af radio- eller tv-programmer, herunder tekst-tv-sider, eller af internetsider eller andre elektroniske platforme, fra en fysisk eller juridisk person, der ikke selv udøver virksomhed ved udsendelse eller produktion af radio- eller tv-programmer, film m.v., med henblik på at fremme den pågældendes navn, mærke (logo), image, aktiviteter eller produkter

Det står der i paragraf 48 stk 6

  • Der må ikke udsendes sponsorerede nyheds- og aktualitetsprogrammer

Kilde: Inatsisartutlov nr. 7 af 8. juni 2014 om radio- og tv-virksomhed

- Dette skyldes, at tilsidesættelsen af reglerne i det hele synes at knytte sig til manglende forståelse af indholdet af det relevante retsgrundlag, står der.

LÆS OGSÅ Selvstyret vurderer: KNR brød loven med USA-støtte til rejse

Det er selvfølgelig ikke rart at få at vide, at man ikke har forstået reglerne, siger Karl-Henrik Simonsen.

- Det må vi bare tage til os og lære af i fremtiden.

Karl-Henrik Simonsen, direktør for KNR  Karl-Henrik Simonsen, direktør for KNR 

Journalisterne var på tidspunktet for rejsen ansat i KNR's nyhedsafdeling. De var afsted i 12 dage, og det amerikanske udenrigsministerium betalte flybilletter og hotelophold.

Både grønlændere, der bor i USA, folk i erhvervslivet og amerikanske myndigheder blev interviewet.

Støtten til rejsen fra USA fik den grønlandske blogger Qarsoq Høegh-Dam op af stolen. I en 10 minutter lang video, som han lagde på det sociale medie, kritiserede han KNR for at have taget mod pengene fra USA. 

Han påpegede, at USA er et land, som arbejder på at fremme sine egne interesser.

KNR-direktør: Vores journalistik er uafhængig

Inden rejsen fik KNR garanti for, at USA ikke fik indflydelse på produktionerne. Det eneste krav fra amerikanerne var, at der skulle udkomme noget fra KNR fra turen, men der var intet krav om hvad og hvor meget. 

Men det var alligevel ikke i orden at modtage støtten, slår Departementet for Uddannelse, Kultur og Kirke fast.

I afgørelsen lægges der vægt på, at selvom USA ikke har haft indflydelse, og at støtten blev givet af en myndighed, og at journalistiske prioriteringer alene har dannet grundlag for turen, ændrer det ikke ved, at støtten var forbudt.

LÆS OGSÅ Nyhedschef om mulig ulovlig rejse-støtte: Vi skal lære af det i fremtiden

- Det skal i den forbindelse tilføjes, at finansieringen af rejsen og opholdet i USA og dermed finansieringen af reportagen i sig selv vil beklikke reportagens uvildighed, står det i afgørelsen.

- Det er således tilstrækkeligt, at der kan stilles spørgsmålstegn ved reportagens uvildighed, hvilket er det bærende hensyn, der ligger til grund for forbuddet mod sponsoreringer af nyheds- og aktualitetsprogrammer, lyder det videre.

KNR er efter turen blevet kritiseret for at være blevet "købt af USA". Men det er ifølge Karl-Henrik Simonsen ikke tilfældet. Han forsikrer, at den journalistik, som KNR laver, er uafhængig og kritisk journalistik.

- Det har det været før turen, under turen, efter turen, og det vil det fortsat være, siger han.

KNR’s bestyrelse ser med stor alvor på beslutningen om, at KNR har valgt at modtage gratis rejser og ophold. Det er en klar overtrædelse af reglerne, siger bestyrelsesformand Sofie Sandgreen.

Bestyrelsen understreger dog, at den fortsat har fuld tillid til direktionen og redaktionernes integritet i KNR’s nyheds- og aktualitetsafdelinger.

Kommentarer

inatsisartut-sal-sep2019.jpg

Inatsisartuts Efterårssamling



Giv os et tip

Send en SMS til 1717

Skriv Unnia og derefter dit tip og send sms'en til 1717.
(du kan også skrive Tip i stedet for Unnia)

Giv os dit tip på knr.gl/1717

Eller send en email 1717@knr.gl

KNR TV: TekstTV

Tjek information her:

TTV s 113 Dagligt opdaterede nyheder

TTV s 400 Flyinformation ankomst/afgang

TTV s 350 TV oversigt

TTV s 610 Radio oversigt