Kommuneqarfik Sermersooqs internet- og telefonforbindelser ramt af stort nedbrud

Hvis du som borger i disse dage prøver at få hjælp ved Kommuneqarfik Sermersooq, så har du måske ventet længe. Kommunen har været ramt af et stort it-nedbrud.
Et stort it-nedbrud har ramt Kommunerqarfik Sermersooq og påvirker borgernes mulighed for hjælp. Foto © : KNR / Malik Brøns
Skrevet af Emil Weis, Paalu Møller
28. maj 2026 15:30

Siden tirsdag har Kommunerqarfik Sermersooq været ramt af et stort it-nedbrud. 

Det har givet driftsproblemer på både internet- og telefonforbindelser i kommunen. Det skriver Kommunerqarfik Sermersooq på deres hjemmeside:

- Så længe situationen fortsætter, forventes det, at det i den kommende tid vil være vanskeligt at opretholde servicen, står der på hjemmesiden. 

Kommunen oplyste onsdag, at mails, telefoner og digitale sagsbehandlingssystemer stadig er påvirket af nedbruddet.

KNR har henvendt sig til kommunen torsdag for at høre, hvad status er på nedbruddet, men har ikke hørt noget tilbage. Telefonforbindelsen virker heller ikke til at være i drift.  

Udbetalinger forventes ikke påvirket

It-nedbruddet i kommunen har påvirket både administrationen og de systemer, der bruges til borgerbetjening. 

Derfor er både service og sagsbehandling stærkt begrænset. 

Kommunerqarfik Sermersooq oplyste på deres hjemmeside onsdag, at de havde fået et overblik over omfanget af nedbruddet, og at it-medarbejdere arbejdede på at genetablere en sikker og stabil drift. 

- Arbejdet i Forvaltningen for Arbejdsmarked og Sociale Anliggender fortsætter dog som normalt. Skoler, daginstitutioner, ældrepleje og andre områder med direkte borgerkontakt og omsorg holder fortsat åbent og vil være bemandet, står der på hjemmesiden. 

Der er desuden offentliggjort mobilnumre til de enkelte afdelinger på kommunens hjemmeside, så de fortsat kan kontaktes.

- Kommunen holder fortsat åbent, og borgere, der henvender sig, kan stadig få hjælp. Så vidt muligt har de fleste afdelinger iværksat arbejdsgange uden brug af digitale systemer for fortsat at kunne servicere borgerne.

Kommunen forventer ikke, at udbetaling og ydelser bliver påvirket af nedbruddet.